Výpověď dohodou: Co by měl zaměstnanec vědět?

Výpověď Dohodou Ze Strany Zaměstnavatele

Co je to výpověď dohodou?

Jedná se o dvoustranný právní akt, kdy se zaměstnavatel a zaměstnanec dohodnou na ukončení pracovního poměru. Na rozdíl od výpovědi nebo okamžitého zrušení pracovního poměru, u dohody obou stran není potřeba uvádět důvod ukončení pracovního poměru. Pro platnost dohody je nezbytný písemný souhlas obou stran. Zaměstnanec by si měl být vědom, že podpisem dohody se vzdává některých práv, která by mu jinak z důvodu ukončení pracovního poměru náležela. Zaměstnavatelé často nabízejí zaměstnancům odstupné, aby je motivovali k podpisu dohody. Výše odstupného se liší a měla by být předmětem vyjednávání. Dohoda o ukončení pracovního poměru by měla obsahovat datum ukončení pracovního poměru, výši případného odstupného a další náležitosti. Je vhodné, aby si obě strany nechaly dohodu zkontrolovat právníkem, aby se předešlo případným sporům.

Jaké jsou výhody a nevýhody?

Výpověď dohodou představuje specifický způsob ukončení pracovního poměru, který se odlišuje od klasické výpovědi. Zatímco u výpovědi dává jedna strana druhé jednostranné prohlášení o ukončení pracovního poměru, u dohody se obě strany, tedy zaměstnanec i zaměstnavatel, musí na ukončení pracovního poměru a jeho podmínkách dohodnout. Hlavní výhodou pro zaměstnance je možnost dojednat si výhodnější podmínky odchodu, než mu garantuje zákoník práce, například vyšší odstupné. Zaměstnavatel zase ocení rychlejší a méně komplikovaný průběh celého procesu. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit i možná rizika. Pro zaměstnance je to především riziko ztráty podpory v nezaměstnanosti v případě, že s tímto krokem nesouhlasí Úřad práce. Zaměstnavatel by si měl dát pozor na to, aby dohoda neobsahovala neplatné ujednání, která by mohla vést k soudnímu sporu.

Co by měla obsahovat dohoda?

Dohoda o ukončení pracovního poměru, ať už iniciovaná zaměstnavatelem nebo zaměstnancem, by měla být vždy písemná a podepsaná oběma stranami. Důležité je, aby dohoda obsahovala datum, od kterého se pracovní poměr ukončuje. Toto datum si strany stanovují vzájemnou dohodou, nelze jednostranně určit. Zákoník práce nestanovuje žádnou speciální výpovědní dobu pro ukončení pracovního poměru dohodou. Zaměstnanec ani zaměstnavatel tak nejsou vázáni zákonnou dvouměsíční výpovědní lhůtou. Dohoda by měla obsahovat také informace o případném odstupném, na kterém se strany dohodly. Odstupné není v případě dohody o ukončení pracovního poměru ze zákona povinné, ale zaměstnavatel ho může nabídnout jako gesto dobré vůle, zejména pokud je iniciativa k rozvázání pracovního poměru na jeho straně. Vždy je vhodné do dohody zahrnout i ustanovení o vypořádání všech nároků, jako je například nevyčerpaná dovolená.

výpověď dohodou ze strany zaměstnavatele

Mám právo na odstupné?

Výpověď dohodou ze strany zaměstnavatele je častým tématem diskuzí. Mnoho zaměstnanců se ptá, zda jim v takovém případě náleží odstupné. Odpověď není jednoznačná a závisí na konkrétní situaci.

Srovnání výpovědi dohodou a výpovědi ze strany zaměstnavatele
Vlastnost Výpověď dohodou Výpověď ze strany zaměstnavatele
Nutnost udání důvodu Ne Ano
Odkud může vzejít iniciativa Zaměstnanec i zaměstnavatel Pouze zaměstnavatel
Délka výpovědní doby Dohodou stran, minimálně 2 měsíce Zákonná výpovědní doba (2 měsíce) + doba odstupného (až 3 měsíce)

Obecně platí, že pokud je výpověď dána dohodou, odstupné nepřísluší. Zaměstnanec a zaměstnavatel se totiž dohodli na ukončení pracovního poměru za vzájemně odsouhlasených podmínek.

Nicméně existují výjimky. Pokud je výpověď dohodou motivována ze strany zaměstnavatele a splňuje znaky nátlaku, může být posuzována jako neplatná. V takovém případě by zaměstnanci mohlo náležet odstupné, a to ve stejné výši, jako kdyby dostal výpověď z důvodu nadbytečnosti. Důležité je, aby zaměstnanec byl schopen prokázat, že na něj byl ze strany zaměstnavatele vyvíjen nátlak.

Výpověď dohodou ze strany zaměstnavatele může být pro zaměstnance výzvou, ale zároveň i příležitostí k novému začátku.

Zdeněk Pospíšil

Co když nesouhlasím s podmínkami?

Zaměstnavatel vám nemůže dát výpověď dohodou jednostranně. Vždy se musí jednat o oboustrannou dohodu. Pokud s podmínkami výpovědi nesouhlasíte, nemusíte nic podepisovat. Zaměstnavatel na vás nemůže tlačit ani vás nutit k podpisu. V takovém případě je důležité zachovat klid a srozumitelně zaměstnavateli sdělit, že s dohodou nesouhlasíte a proč. Můžete se pokusit s ním o podmínkách vyjednávat a najít kompromis, který bude vyhovovat oběma stranám. Pokud se nedohodnete, váš pracovní poměr trvá dál za stávajících podmínek. Zaměstnavatel by se poté mohl pokusit dát vám výpověď z jiných důvodů, ale i v takovém případě se můžete bránit, pokud byste se domnívali, že je výpověď neoprávněná.

výpověď dohodou ze strany zaměstnavatele

Můžu se obrátit na právníka?

Ano, v případě výpovědi dohodou ze strany zaměstnavatele je vhodné se obrátit na právníka, a to i přesto, že se jedná o oboustrannou dohodu. Právník vám pomůže zorientovat se v dané situaci a zkontrolovat obsah dohody z hlediska vašeho nejlepšího zájmu. Zaměstnavatel vám totiž může v rámci dohody nabídnout méně výhodné podmínky, než na jaké máte ze zákona nárok.

Právník vám vysvětlí vaše práva a povinnosti, posoudí, zda je pro vás dohoda o rozvázání pracovního poměru v dané situaci nejvýhodnější, a upozorní vás na možná rizika. Dále s vámi může projednat strategii vyjednávání s vaším zaměstnavatelem a případně za vás vést komunikaci. V neposlední řadě vám právník pomůže s formulací případných námitek k dohodě a s jejím podpisem.

Co když dohodu nepodepíšu?

Zaměstnavatel vám nabídl výpověď dohodou? Možná si říkáte, co se stane, když ji nepodepíšete. Je důležité si uvědomit, že podpis dohody je dobrovolný. Zaměstnavatel vás k němu nemůže nutit. Pokud s dohodou nesouhlasíte, například s termínem ukončení pracovního poměru nebo výší odstupného, máte plné právo ji nepodepsat. V takovém případě by měl zaměstnavatel, pokud na ukončení pracovního poměru trvá, přistoupit k jiné formě výpovědi, tedy jednostranné výpovědi dané zákoníkem práce nebo výpovědi z důvodu organizačních změn. Tyto formy výpovědi se liší svými podmínkami a důvody, pro které je možné je využít. Pamatujte, že i v případě, že vám zaměstnavatel dává výpověď, máte svá práva. Nebojte se obrátit na odborníka, například na právníka specializujícího se na pracovní právo, který vám poradí, jak v dané situaci postupovat. Znalost vašich práv a povinností je klíčová pro to, abyste se v takové situaci dokázali správně rozhodnout.

Publikováno: 21. 11. 2024

Kategorie: právo