Založení živnosti krok za krokem: Kompletní průvodce pro rok 2025

Jak Zalozit Zivnost

Kontrola podmínek pro získání živnosti

Než se vrhnete do podnikání, je fakt důležité mít všechno pod kontrolou. Bez plné svéprávnosti a čistého trestního rejstříku to prostě nepůjde - to jsou ty úplně základní věci, bez kterých se nehnete z místa.

Jasně, osmnáctka je základ, ale co dál? Pokud chcete dělat nějaké řemeslo, budete potřebovat buď výučák, maturitu nebo vysokoškolský diplom z oboru. Nemáte školu? Nevadí, stačí dokázat, že už v tom jedete šest let.

Pozor na kostlivce ve skříni! Dluhy na daních nebo pojištění vám můžou pěkně zavařit. Stejně tak, pokud jste v posledních třech letech zkrachovali nebo máte zákaz činnosti. To jsou věci, co vám můžou celý plán položit.

Chcete mít vlastní krámek nebo dílnu? Tak to si pohlídejte, jestli ty prostory splňují všechny předpisy. Není to jen o hezkém vývěsním štítu - musíte mít papíry na všechno, od hygieny až po bezpečnost. A nezapomeňte si to odklepnout s majitelem nemovitosti!

Některé živnosti mají ještě svoje specifické požadavky. Třeba když chcete dělat něco s jídlem, potřebujete zdravotní průkaz. Nebo budete pracovat s nebezpečnými věcmi? Tak to bez speciálního certifikátu ani náhodou.

Nejlepší je zajít přímo na živnostenský úřad a všechno si tam proklepnout. Ti lidi tam toho už viděli hodně a můžou vám ušetřit spoustu problémů. Lepší je všechno vyřešit předem, než pak zjistit, že vám něco chybí a můžete začít znovu.

Výběr oboru podnikání a druhu živnosti

Založit si živnost není žádná věda, ale je potřeba se v tom umět zorientovat. Základem je správně vybrat typ živnosti, který sedne přesně na to, co chcete dělat. Víte třeba, že existují živnosti ohlašovací a koncesované? A že ty ohlašovací se ještě dělí na další kategorie?

Nejsnazší cestu představuje volná živnost - ta je ideální třeba pro začínající podnikatele. Nepotřebujete žádné speciální vzdělání a můžete si vybrat z celkem 80 různých činností. Chcete prodávat na e-shopu, dělat marketing nebo třeba pronajímat vybavení? Všechno tohle zvládnete pod jedním živnosťákem.

Pro řemeslné živnosti už musíte mít buď výuční list, maturitu v oboru, nebo šestiletou praxi. Jasně, když chcete stříhat vlasy nebo péct rohlíky, měli byste tomu opravdu rozumět. To samé platí třeba pro zedníky nebo truhláře.

U vázaných živností to chce ještě víc - většinou vysokou školu nebo speciální kurzy. Masérství, účetnictví nebo autoškola? Tady už nestačí jen nadšení, ale potřebujete pořádnou kvalifikaci.

Nejnáročnější jsou koncesované živnosti. Tady musíte získat speciální povolení od státu. Třeba provozování cestovky nebo pohřební služby - to není jen tak.

Důležité je vědět, že všechno, co děláte, musí sedět s tím, co máte v živnosťáku napsané. A pozor - některé profese, jako doktoři nebo právníci, nejsou živnosti vůbec. Ti musí být registrovaní ve svých profesních komorách.

Než se do toho pustíte, promyslete si dobře, co všechno budete dělat. Někdy stačí jedna živnost, jindy budete potřebovat víc oprávnění. Nejste si jistí? Zajděte na živnostenský úřad, tam vám rádi poradí.

Chcete začít podnikat? Skvělé rozhodnutí! Pojďme si projít, jak na to, abyste nestrávili zbytečně moc času běháním po úřadech.

Máte v zásadě dvě možnosti, kam zajít - buď na Czech POINT, nebo přímo na živnostenský úřad. Czech POINT najdete prakticky všude - na poště, na obecním úřadě, dokonce i v některých bankách. Živnosťák sedí většinou na městském úřadě a hodí se hlavně, když potřebujete něco složitějšího probrat.

Než vyrazíte, připravte si občanku a ten pověstný jednotný registrační formulář. Jasně, můžete ho vyplnit i na místě, ale upřímně - kdo by chtěl trávit víc času na úřadě než je nutné? Když děláte řemeslnou nebo vázanou živnost, nezapomeňte přibalit papíry o vzdělání - výučák, maturitu nebo diplom z vysoké.

Za první živnost dáte tisícovku, za každou další už jen pětistovku. Platit můžete většinou jak hotově, tak kartou - tohle už naštěstí není doba, kdy byste museli lovit drobné po kapsách.

A teď to nejlepší - nemusíte obíhat další úřady! Přes ten samý formulář se můžete rovnou přihlásit na finančák, pojišťovnu i sociálku. Ušetříte si tím spoustu času a nervů. Když všechno klapne, živnosťák máte prakticky na počkání.

Po získání oprávnění máte měsíc na to, abyste se přihlásili na finančák (pokud jste to neudělali hned). Stejná lhůta platí i pro zdravotní a sociální. Nebojte se ptát - úředníci jsou zvyklí na začínající podnikatele a většinou rádi poradí. Lepší se zeptat dvakrát než pak řešit problémy.

Vyplnění jednotného registračního formuláře

Začít podnikat není žádná věda, i když to tak na první pohled může vypadat. Díky jednotnému registračnímu formuláři vyřídíte všechno potřebné na jednom místě - živnosťák, finančák, sociálku i zdravotní pojišťovnu. Žádné zbytečné běhání po úřadech!

Jasně, papírování není zrovna zábava, ale pojďme si to spolu projít. Nejdřív vás čekají klasické osobní údaje - jméno, rodné číslo a adresa. Nezapomeňte na telefon a email, ať vás můžou úřady v případě potřeby snadno kontaktovat. To je základ.

Co chcete vlastně dělat? Tady je důležité trefit správný obor podle zákona. Máte v plánu volnou živnost jako třeba e-shop? Paráda, stačí vybrat ze seznamu. Chcete být třeba kadeřník nebo masér? Tam už budete potřebovat doložit vzdělání nebo praxi.

A kde budete podnikat? Pokud plánujete vlastní provozovnu, napište její adresu. Když budete pracovat z domova, stačí uvést vaši domácí adresu. Pozor na datum zahájení - nesmíte začít dřív, než živnost ohlásíte!

Formulář vám pomůže i s registrací k daním a pojištění. Nemusíte se bát, že na něco zapomenete - všechno důležité tam najdete. Na úřadě vám navíc rádi poradí, kdyby bylo něco nejasné.

Celý proces je vlastně docela rychlý. Zaplatíte tisícovku, odevzdáte papíry a do pěti dnů máte živnosťák v kapse. Můžete zajít osobně na úřad, poslat to poštou, nebo když máte datovku, zvládnete to i z domova v papučích.

Pro elektronické podání potřebujete buď elektronický podpis, nebo datovou schránku. Jinak stačí přijít s občankou a případně s dalšími dokumenty, které potřebujete pro vaši konkrétní živnost.

Zaplacení správního poplatku 1000 Kč

Tak jdete do podnikání a řešíte první výdaje? Základní poplatek za živnosťák je tisícovka - to je taková vstupní brána do světa podnikání. Není to zrovna malý peníz, ale dobrou zprávou je, že za tuhle částku můžete rovnou nahlásit klidně i několik živností najednou.

Máte dvě možnosti, jak to zaplatit. Buď přímo na úřadě - vezmete kartu nebo hotovost a je to vyřešené na místě. Nebo jestli jste spíš na online platby, můžete to poslat předem převodem. Jen si dejte pozor na správné číslo účtu a variabilní symbol, ať se platba někde nezatoulá.

A víte, co je super? Když si třeba řeknete, že budete dělat masáže, k tomu prodávat přírodní kosmetiku a ještě třeba vést kurzy, pořád platíte jen jednu tisícovku. To už se vyplatí, co říkáte?

Když už živnost máte a potřebujete něco změnit, přijde vás to na pětistovku. Některé změny jsou ale zadarmo - třeba když se přestěhujete kvůli rozhodnutí úřadů. Není to jen o zaplacení poplatku - musíte počkat, až úředníci všechno zkontrolují. Obvykle to trvá pět pracovních dní.

Pro ty, kdo nemají rádi běhání po úřadech, je tu možnost zajít na Czech POINT. I tady zaplatíte tisícovku, ale můžete vyřídit všechno na jednom místě. Nezapomeňte si schovat doklad o zaplacení - nikdy nevíte, kdy se bude hodit.

A ještě jedna věc - než se do toho pustíte, radši si dvakrát ověřte, že splňujete všechny podmínky. Kdyby vám žádost zamítli, tisícovku už zpátky nedostanete. To by byla zbytečná ztráta, že?

Založit živnost je jako zasadit strom - musíte jej nejdřív zasadit, pak o něj pečovat a teprve časem sklízet plody své práce

Radmila Procházková

Registrace na finančním úřadě

Tak jste se konečně rozhodli začít podnikat? Skvělé! Teď vás čeká důležitý krok - návštěva finančního úřadu. Máte na to 15 dní od startu podnikání, tak to nepodceňte.

Nejjednodušší je zajít na finanční úřad osobně. Jasně, můžete to poslat i poštou nebo přes datovku, ale osobní návštěva má své výhody - hned víte, že je všechno v pořádku. Nezapomeňte si vzít občanku, výpis z živnostenského rejstříku a doklad o bankovním účtu. Bez těchto papírů se nikam nedostanete.

K dani z příjmů se musíte registrovat povinně, to je jasné. Ale co DPH? Tady už je to zajímavější. Pokud vyděláte víc než milion korun za rok, není co řešit - musíte se stát plátcem. Ale i když na tuhle částku nedosáhnete, může se vám dobrovolná registrace vyplatit. Třeba když spolupracujete s firmami, které jsou plátci DPH.

Jasně, papírování není žádná zábava, ale bez toho to nejde. Budete muset vést evidenci příjmů a výdajů, podávat daňová přiznání a možná i platit zálohy na daň. Zní to složitě? Nebojte, ze začátku vám může pomoct daňový poradce. Ta investice se vyplatí - předejdete tak zbytečným chybám a pokutám.

A ještě jedna věc - když se něco změní, třeba se přestěhujete nebo změníte bankovní účet, musíte to finančáku nahlásit. Na to máte taky 15 dní. Zní to jako hodně pravidel? No, nikdo neříkal, že podnikání bude procházka růžovým sadem. Ale když si všechno dobře nastavíte od začátku, půjde to jako po másle.

Přihlášení k sociálnímu pojištění

Po rozjezdu vlastního podnikání vás čeká první důležitý krok - přihlášení k sociálnímu pojištění, které musíte zvládnout do 8 dnů od startu podnikání. Nemusíte se stresovat návštěvou úřadu, dnes už všechno vyřídíte z pohodlí domova přes datovku nebo s elektronickým podpisem.

Papírování není moc, stačí vyplnit oznámení o zahájení činnosti a přihodit kopii živnosťáku. Jako nováček v podnikání máte super možnost - sami si určíte, kolik budete první rok posílat na důchodové pojištění. Pro rok 2025 je minimum 2944 Kč měsíčně. Pokud máte normální práci nebo ještě studujete, nemusíte ze začátku platit vůbec nic.

Z povinností vás čeká důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Nemocenské pojištění je na vás - může se ale hodit, když nemáte jiný příjem. Stačí dát vědět na sociálku a začít platit.

Zálohy posílejte každý měsíc do dvacátého, první platbu pošlete za měsíc, kdy jste začali podnikat. Na sociálce vám dají číslo - variabilní symbol - ten při platbách nezapomeňte uvést. Nejlepší je nastavit si trvalý příkaz, ať se vyhnete zbytečným pokutám.

Jednou za rok přijde čas na papírování - musíte poslat přehled o tom, jak se vám dařilo. Když jste platili moc, peníze vám vrátí, když málo, musíte do 8 dnů doplatit rozdíl.

Jasně, ze začátku to může vypadat složitě. Nebojte se zeptat na sociálce nebo zajít za účetní. Hlídejte si změny v minimálních zálohách - každý rok jsou jiné. A kdybyste podnikání ukončili nebo přerušili? Dejte to do 8 dnů vědět, ať nemáte zbytečné problémy.

Přihlášení ke zdravotnímu pojištění

Tak jste se konečně rozhodli začít podnikat? Jednou z prvních věcí, kterou musíte vyřešit, je zdravotní pojištění. Pojďme si to spolu projít tak, abyste v tom měli jasno.

Hned po získání živnosťáku máte jen osm dní na to, abyste se přihlásili ke zdravotnímu pojištění. Nemusíte zůstávat u své současné pojišťovny - klidně si vyberte jinou, která vám víc sedne. Není to žádná věda!

Na pobočce to zvládnete raz dva. Stačí občanka, kopie živnosťáku a vyplníte jednoduchý formulář. Jestli se vám nechce nikam chodit, hodí se datovka nebo to pošlete poštou. Mimochodem, pokud podnikáte při zaměstnání, nezapomeňte to zmínit - ušetří vám to pak spoustu papírování.

Co se týče placení, každý měsíc musíte poslat zálohu. V prvním roce to máte jednoduché - platíte minimum, které je pro ten rok stanovené. Pak už to bude podle vašich skutečných příjmů. Představte si to jako 13,5 % z poloviny vašeho zisku.

Hele, a ještě jedna důležitá věc - všechny změny hlaste do osmi dnů. Ať už se stěhujete, měníte jméno nebo končíte s podnikáním. Pojišťovnu můžete změnit dvakrát do roka, vždycky od července nebo ledna, ale musíte to nahlásit tři měsíce dopředu.

Radši si hlídejte termíny plateb, ať pak nemusíte platit penále. Nikdo přece nechce zbytečně vyhazovat peníze za pokuty, že? A kdyby vám něco nebylo jasné, nebojte se zavolat na pojišťovnu - jsou tam od toho, aby vám pomohli.

Založení podnikatelského účtu v bance

Založení podnikatelského účtu je jeden z prvních důležitých kroků na vaší cestě k vlastnímu byznysu. Máte na to přesně měsíc od startu podnikání - a věřte mi, že tohle není něco, co byste chtěli odkládat na poslední chvíli.

Způsob založení živnosti Doba vyřízení Poplatek
Osobně na živnostenském úřadě 5-7 pracovních dní 1000 Kč
Online přes Czech POINT 2-3 pracovní dny 1000 Kč
Přes datovou schránku 3-5 pracovních dní 1000 Kč

Jasně, v dnešní době je na trhu spousta bank a každá se předhání v nabídkách. Koukněte hlavně na poplatky, online banking a jak daleko to budete mít na pobočku. Fakt příjemný bonus je, když banka nabízí propojení s účetnictvím - ušetří vám to spoustu času s papírováním.

Znáte to - papíry, papíry a zase papíry. Na založení účtu si připravte občanku nebo pas, čerstvý výpis z živnostenského rejstříku a možná ještě něco navíc podle konkrétní banky. Super je, že některé banky už jedou komplet online - nemusíte nikam chodit a všechno vyřídíte z gauče.

Pozor na ty lákavé nabídky všechno zdarma. Ze začátku je fajn mít účet s minimálními poplatky, který můžete postupně vylepšovat, jak se vám bude dařit. K účtu většinou dostanete i kartu - první rok často bez poplatků.

Bezpečnost je základ - dneska už je standardem dvojité ověření při přihlášení a další ochranné prvky. Myslete taky na praktické věci - nastavení trvalých příkazů nebo možnost posílat prachy do zahraničí, pokud to budete potřebovat.

A jestli plánujete brát platby kartou? Většina bank nabízí vlastní terminály nebo mobilní řešení. Šikovná věc jsou taky QR kódy pro platby - zákazníci to milují a vám to ušetří čas. Prostě všechno, co vám usnadní život v podnikání.

Evidenční povinnosti a vedení účetnictví

Začít podnikat není jen o skvělých nápadech a šikovných rukách. Bez pořádku v papírech to prostě nejde. Pojďme si říct, co všechno musíte jako živnostník hlídat, aby vás později nepřekvapila kontrola z finančáku.

Hned na začátku si musíte vybrat, jestli povedete daňovou evidenci nebo podvojné účetnictví. Pro většinu z nás, kteří začínáme, je daňovka jasná volba - je jednodušší a úplně stačí. Zapisujete si příjmy, výdaje, co vlastníte a co dlužíte. Nic složitého.

Znáte to - účtenky se válí po kapsách, faktury se ztrácí v emailech. Jenže takhle to nejde. Každý doklad musíte pečlivě uschovat minimálně tři roky. Nikdy nevíte, kdy se ozve finanční úřad a bude chtít vědět, za co přesně jste utratili peníze před dvěma lety.

Když se vám začne dařit a překročíte obrat dva miliony za rok, čeká vás DPH. To už je trochu větší výzva - musíte vystavovat speciální faktury a každé čtvrtletí posílat přiznání. Tady už se vyplatí pořídit si účetní software, ať v tom nemáte zmatek.

Máte dražší vybavení? Třeba auto nebo CNC stroj? Pak si musíte vést evidenci majetku. Všechno nad 80 tisíc se odepisuje - to znamená, že si náklady rozložíte do více let.

Zaměstnáváte lidi? Tak to máte ještě navíc personální evidenci. Docházka, dovolené, neschopenky - všechno musí být jako ve švýcarských hodinkách. Každý měsíc pak musíte hlásit zdravotní a sociální pojištění.

Zní to složitě? Nebojte, ze začátku si můžete najmout účetní nebo daňového poradce. Pomohou vám nastavit systém tak, abyste se v tom neztratili. Hlavně nic nezanedbávejte - pokuty od úřadů umí pěkně zatřást s rozpočtem.

Publikováno: 08. 11. 2025

Kategorie: podnikání